ADMINISZTRÁTOR főnév -t, -ok, -a (
régies írva: administrator is)
Általában adminisztrációval, hivatalos ügyek intézésével, irányításával foglalkozó személy.
- 1. (hivatalos) Vmely intézmény, szervezet, vállalat hivatali, irodai ügyeinek intézője, vezetője; ügyintéző, ügykezelő. A pártszervezet adminisztrátora. Adminisztrátorunk jól intézi az ügyeket. || a. (régies) Vmely birtoknak, vagyonnak, javaknak megbízott kezelője, gondnoka; jószágigazgató. A gróf utasításokat adott adminisztrátorának.
- 2. (vallásügy) <Katolikusoknál és görög keletieknél> vmely egyházmegye v. egyházközség ideiglenesen, helyettesként kinevezett vezetője, kormányzója, feje. Apostoli, érseki, püspöki adminisztrátor; a görög keleti egyház adminisztrátora; a plébánia adminisztrátora. □ [A pap] itt volt adminisztrátor. (Tolnai Lajos)
- 3. (történettudomány) <Az 184447. években> alkotmányellenesen az ellenzéki főispánok helyetteséül v. melléjük rendelt császári biztos, a Habsburg-hatalom teljes jogú képviselője. □ Mind magyarnak, mind jó hazafinak nevezte magát, még ha administrator volt is. (Vajda János)
- adminisztrátori; adminisztrátorság.